Tina Andersson

Lomma Kiropraktorklinik
Esplanaden 15
23439 Lomma

070-871 18 89
massageterapeut.tina@gmail.com

Letar du ursäkter eller ser du möjligheter?

19.08.2019 09:26

Egentligen behöver man inte leta så länge för att hitta ursäkter. De bara finns där och kanske har vi använt oss av dem så länge att vi tar dem som verklighet. 

 

Den största ursäkten, som jag själv också använder mig av, är varianter av "jag har inte tid". "Jag hinner inte". "Det blir för stressigt". Men det är inte sant. Inte i mitt fall och troligtvis inte i ditt eller de allra flesta människors fall heller. Den här ursäkten måste vara den absolut vanligaste när det kommer till varför just DU inte tränar.

 

Jag förstår att det låter som att jag inte har någon förståelse för att du har jobb, barn, partner, hund, trädgård och något slags socialt liv som ska klämmas in däremellan. Men nog kan du, om du verkligen vill och försöker, hitta en kvart där, en halvtimme här eller kanske en timme av slösurfande på datorn som hade kunnat bytas ut mot något mer konstruktivt. Som att träna. Ta hand om dig själv. Din kropp. Det mentala. 

 

Jag har ett speciellt jobb. Jag kan börja tidigt och sluta sent men ha luckor däremellan. Luckor som kan utnyttjas till att träna på. Jag fastnar istället ofta med pappersarbete, siffror eller i funderingar kring jobbet. Jag är bra på att fastna. Jag är dessutom en hopplös tidspessimist. Jag blir stressad om jag inte är framme på jobbet minst en halvtimme innan jag börjar. Har jag en lucka på en timme känns det tight att klämma in en halvtimmes träning. Jag försöker på att bli bättre på att istället inse att man faktiskt ganska lätt hinner träna 30 minuter på en timme. Och duscha och byta om (jag är småbarnsmamma så det klarar jag på typ under 3 minuter).

 

Även om du inte har ett jobb där du kan ta träningsluckor mitt på dagen så brukar det gå att hitta tid att träna. Före eller efter jobbet till exempel. Eller senare på kvällen när barnen lagt sig. Det går. Träning måste inte heller alltid bedrivas på ett gym, i en simhall eller på en judoklubb för att det ska räknas. Det går att träna hemma. Det är kanske större sannolikhet att du hoppar över träningen om du alltid planerar att träna hemma för det finns så mycket annat som stjäl din uppmärksamhet och tid där men det är fullt möjligt. 

 

Träning måste nämligen inte handla om att se bra ut, ta 150 kilo i marklyft eller att prestera tider på milen. Jag tycker visserligen att sådant är kul, att ständigt försöka förbättra mig; bli starkare, snabbare, mer uthållig och så vidare. Träning behöver inte vara en jakt på prestationer. Ett bra mål med träningen kan ju faktiskt bara vara att hålla sig frisk och skadefri.

 

Så. Ta dig tid. Gör något. Rör på dig. 

 

Vet du inte var du ska börja eller hur du ska göra? Anlita en Pt, fråga på gymmet, fråga grannen. Eller ta fem minuter av din slösurf-tid och googla. Hitta någon övning. Gör.